Waarom een thuiswerkbeleid?
Corona maatregelen hebben de voor- en nadelen van thuiswerken in snel tempo inzichtelijk gemaakt voor zowel werkgever als werknemer. Maar sinds 1-1-2016 (Wet Flexibel Werken (Wfw)) was thuiswerken al een recht……mits……
- Uw werknemer > 26 weken in dienst is
- Het verzoek ten minste 2 maanden voor de ingangsdatum is gedaan.
Aan welke zaken moet u denken:
- Denk na over de functies: welke functie vind u hiervoor geschikt/ongeschikt
- Maak afspraken met uw werknemers en eventuele OR/PVT
- Inventariseer beschikbare middelen (kosten, processen, veiligheid, coaching)
- Stel een thuiswerkregeling op werknemersniveau op.
Stel uzelf de volgende vragen:
- Wie bepaalt het beleid?
- Is de plek geschikt conform Arboregels?
- Hoe is de fiscaliteit geregeld?
- Is er toegang voor een Arbospecialist (ergonomie)?
- Wie is aansprakelijk en waarvoor?
Wat heeft u minimaal nodig om grip te houden en problemen voor te zijn?
- Stel met uw medewerkers een individuele thuiswerkovereenkomst op
- Evalueer deze regelmatig en stel deze bij als dat nodig is voor uw bedrijfsvoering
- Informeer uw medewerkers en leg vast dat u dat advies heeft gegeven.