Waarom een thuiswerkbeleid noodzakelijk is geworden

Waarom een thuiswerkbeleid?

Corona maatregelen hebben de voor- en nadelen van thuiswerken in snel tempo inzichtelijk gemaakt voor zowel werkgever als werknemer. Maar sinds 1-1-2016 (Wet Flexibel Werken (Wfw)) was thuiswerken al een recht……mits……

  • Uw werknemer > 26 weken in dienst is
  • Het verzoek ten minste 2 maanden voor de ingangsdatum is gedaan. 

Aan welke zaken moet u denken:

  • Denk na over de functies: welke functie vind u hiervoor geschikt/ongeschikt
  • Maak afspraken met uw werknemers en eventuele OR/PVT
  • Inventariseer beschikbare middelen (kosten, processen, veiligheid, coaching)
  • Stel een thuiswerkregeling op werknemersniveau op.

Stel uzelf de volgende vragen:

  • Wie bepaalt het beleid?
  • Is de plek geschikt conform Arboregels?
  • Hoe is de fiscaliteit geregeld?
  • Is er toegang voor een Arbospecialist (ergonomie)?
  • Wie is aansprakelijk en waarvoor? 

Wat heeft u minimaal nodig om grip te houden en problemen voor te zijn?

  • Stel met uw medewerkers een individuele thuiswerkovereenkomst op
  • Evalueer deze regelmatig en stel deze bij als dat nodig is voor uw bedrijfsvoering
  • Informeer uw medewerkers en leg vast dat u dat advies heeft gegeven. 

Renée Aben
De Groendijck 4A
3465 JB Driebruggen

Telefoon  06-10357735
Email  renee@aben-personeelszaken.nl
algemene voorwaarden  algemene voorwaarden
disclaimer  disclaimer
privacy statement  privacy statement

Abonneer op de nieuwsbrieven