Wat mag ik mijn zieke werknemer dan wel vragen?

Printvriendelijke versieSend by email

Ongetwijfeld leest u de laatste tijd veel over alle beperkingen die u, als werkgever, worden opgelegd in de communicatie met uw zieke werknemers.
Ik wil dit omdraaien in deze nieuwsbrief, want u mag (gelukkig) ook heel veel wel vragen.

Bijvoorbeeld:
Medewerker werkt in een schoonheidssalon, zij heeft een ontsteking aan haar vinger, dat is niet hygiënisch, zij heeft pijn aan haar vinger.
Spreek af dat zij met het openbaar vervoer komt als fietsen of autorijden lastig is. Met een handschoen kan zij allerlei werkzaamheden verrichten als koffiezetten voor uw gasten of voorraden aanvullen.

Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens moet de werkgever zich bij de ziekmelding beperken tot gegevens die noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld:

  • Voor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst,
  • Om een wettelijke verplichting na te komen,
  • Dan wel voor de bedrijfsvoering. 

Dit geeft u voldoende ruimte voor een gesprek met uw medewerker wanneer deze zich ziekmeldt. Let op: het is van belang dat u altijd met uw medewerker in gesprek gaat wanneer deze zich ziekmeldt, ook als deze ziekmelding via WhatsApp gebeurt. Bel altijd terug!
 
Dit eerste gesprek vindt meteen bij de ziekmelding plaats, dus onverwacht.

Bijvoorbeeld:
Uw medewerker moet voor reparatiewerkzaamheden via een ladder daken op. Hij heeft zijn arm gebroken. Dat is niet veilig met één arm. Misschien heeft hij wat meer tijd nodig om ’s ochtends te douchen en met het openbaar vervoer naar het werk te komen. Stel hem voor dat hij een uurtje later begint en eenvoudige kantoorwerkzaamheden gaat doen. Hij zou ook met beginnende collega’s mee kunnen rijden en hen zo de kneepjes van het vak leren.

Ik geef u enkele handvatten voor dit gesprek:

  • Waar kunnen we je bereiken?
  • Hoe lang verwacht je dat het gaat duren?
  • Val je onder een vangnetbepaling of heb je een ongeval gehad waarbij een derde is betrokken? Is er sprake van een bedrijfsongeval?
  • Is de ziekmelding werk gerelateerd, zo ja, maak een afspraak en bespreek het probleem
  • Welke taken kun je nog wel uitvoeren? (Telefoneren, mailen, schrijven, opruimen, begeleiden, inwerken etc). Maak vervolgens afspraken welke taken de medewerker wel gaat uitvoeren.
  • Welke taken moeten worden overgenomen?
  • Welke afspraken heb je lopen, zeg je die zelf af of moeten ze worden overgenomen?
  • Wat spreken we verder nog af? 

Bovenstaande vragen geven u de ruimte om afspraken te maken én medewerker ander werk of aangepast werk te laten doen, rekening houdend met de klacht waarmee deze zich ziekmeldt.

Bijvoorbeeld:
Medewerker bezorgt maaltijden. Hij heeft een blessure aan zijn hand opgelopen toen hij aan het sporten was. Autorijden is lastig.
Stel vast dat medewerker met het openbaar vervoer naar het werk kan komen. Spreek af dat hij de telefonische bestellingen gaat opnemen.
Uw medewerker kan nog van alles doen, zonder dat hij daarvoor moet autorijden. Het feit dat u zijn loon betaald geeft u het recht daar ook arbeid voor terug te vragen.

Ik adviseer u weg te blijven van (sociaal)medische zaken, daar is de bedrijfsarts voor. Empathie is belangrijk, maar vaak ook een belemmering. Ga niet mee in het (sociaal)medische verhaal; u mag dat niet weten, u mag dat niet noteren, deze vallen onder het medisch beroepsgeheim.
 
Het doel van mijn advies is u bewust te maken van de rechten die u als werkgever hebt. Activeer uw zieke medewerker en onderzoek samen wat qua functie nog wel mogelijk is. Alleen een bedrijfsarts mag beperkingen opleggen.

Bijvoorbeeld:
Medewerker werkt als telefoniste, zij kan haar stem niet gebruiken. Stel vast dat uw medewerker wel in staat is om naar kantoor te komen. Spreek af dat zij e-mails gaat beantwoorden, de post gaat verzorgen en de boodschappen voor de lunch gaat doen.
Wel even opletten: als u het risico loopt dat zij iedereen aansteekt is het misschien beter als ze even thuisblijft. Misschien kan zij thuiswerken?

Leest u het komende jaar mee, zodat u op de hoogte blijft? Heeft u nog vragen? U kunt uiteraard vrijblijvend bellen, ik help u graag. Bel 06-10357735 of mail.